با یاد خدای قدر
صدای قدم‌های ماهِ خوبی‌ها، دل خاکی‌ام را آگاه ساخته است که لحظه‌ی وداع نزدیک است.لحظه‌ی وداع با ماه مهدی، با شعبان، و من در آخرین روزهای این ماه به مناجات شعبانیه نشسته‌ام.

ماه رمضان می آید ....

- مى‏ دانى در این ماه میهمان چه كسى هستى؟ او كه معبود جهانیان است و عفوكننده گنهكاران. از او درخواست‏ سلامت روزه و شب زنده‏ داریت را بنما!
-در این ماه تلاش كن تا به خشنودى پروردگارت نزدیكتر و از خشم او دور شوى. از مهربانترین مهربانان توفیق خواندن آیاتش را طلب كن!
- براى تیزهوشى و بیداریت دعا كن و از هر چه در آن بى‏ خردى و اشتباه‏ است‏ بپرهیز. سهمت را از خیر و بركت این ماه افزونتر بخواه كه او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1394برچسب:, | 11:18 | نويسنده : |


آیت الله العظمی میرزای شیرازی (رحمت الله عليه)

نويسنده:سیّد محمد رضا حسینی

یکی از عالمان بزرگِ اسلامی ، آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی است . وی که به سببِ فتوایِ تاریخی تحریم تنباکو ، شهرتِ فراوانی یافته در واقع یکی از مراجع بزرگ تقلید است . او علاوه بر فقه و اصول از علوم عقلی نیز بهره وافر داشت و به سیر و سلوک اخلاقی نیزهمت گماشته بود . وی شخصیتی جامع و عالمی عامل و مرجعی وارسته و مطلق و دور اندیش بود ، اما از آنجا که رهبری یک نهضت بزرگ را عهده دار بود و حکم تاریخی تبناکو را صادر فرمود ، نام او و جنبش تحریم تنباکو چنان در هم آمیخته شد که هرگاه یاد یکی از آنها به میان می آید ، نام دیگری بی درنگ در خاطره ها نقش می بندد ، در حالیکه نهضت تنباکو یکی از جلوه های برکات وجودی او است . در این چندین دهه ای هم که گذشته کم تر به توان علمی ، دانش و تأثیر وی بر عالمان و اندیشمندان عصر خود و شاگردان پرداخته شده است . از این رو ما نیز به لحاظ مخاطبین این مجله به فرازی از زندگانی و حیات سیاسی او می پردازیم .



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 12:3 | نويسنده : |

ولادت:1308-مشهد

تحصیلات:اجتهاد

برخى از فعالیتهاى شاخص شهید:
فعالیت موثر در بسیج علما و مراجع جهت آزادی حضرت امام از زندان در سال 1341
دستگیری در سال 1342 به دنبال مبارزات پیگیر در شروع نهضت اسلامی
امام جماعت مسجد موسی ابن جعفر (ع) از سوی امام خمینی (ره)
ممنوع المنبر شدن از سوی رژیم شاه به دنبال فعالیت های روشنگرانه در مسجد موسی ابن جعفر (ع)
زندانی شدن به مدت 61 روز به دنبال سخنرانی علیه رژیم اشغالگر قدس
دستگیری و انتقال به زندان قزل قلعه در پی صدور اعلامیه و مخالفت با سرمایه گذاری آمریکائیها در سال 1349

شهادت:20/3/1349 - زندان ساواک تهران

کلام شهید: به خدا قسم اگر مرا بکشید و خونم را به زمین بریزد هر قطر خون من نام مقدس خمینی را صدا خواهد زد .



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 13:9 | نويسنده : |

دانلود مقالات فرهنگی همکاران با موضوعات:(نماز و تعالی فرهنگی -سیده عالیه میری،ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت بنیان خانواده- آمنه اویسی،بررسي مباني حجاب و عفاف در قرآن-محمد حسین رمضانی و

ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت بنیان خانواده-مجتبی ملکیان)



تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 14:16 | نويسنده : |

يكي‌ ديگر از عمليات‌هاي‌ نامنظم‌ در سال‌1366 كه‌ توسط‌ نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و با هدايت‌ و فرماندهي‌ قرارگاه‌ «رمضان» و همكاري‌ معارضان‌ كرد عراقي‌ به‌ اجرا درآمد، عمليات‌ «ظفر1» در منطقه‌ عملياتي‌ استان‌ «دهوك» و استان‌ «سليمانيه» كردستان‌ عراق‌ بود. اين‌ عمليات‌ در روز27 شهريور ماه‌1366 در گستره‌اي‌ به‌ وسعت‌30 كيلومتر مربع‌ و در عمق‌200 كيلومتري‌ خاك‌ عراق‌ انجام‌ شد.

نيروهاي‌ خودي‌ ضمن‌ انهدام‌ مراكز نظامي‌ دشمن، شهر «كاني‌ ماسي» از توابع‌ فرمانداري‌ «عماديه» را آزاد كرده‌ و60 پايگاه‌ حفاظتي‌ دشمن‌ در اطراف‌ اين‌ شهر و محور ارتباطي‌ «باتوفه» و «زاخو» را از ميان‌ بردند. همچنين‌ مراكز گردان‌ مستقر در منطقه‌ از تيپ‌ «بيگاره» ارتش‌ دشمن، پايگاه‌هاي‌ حفاظتي‌ دشمن‌ در منطقه‌ «گيله‌ زرده» سليمانيه‌ و مقر گردان‌19 خفيفه‌ متلاشي‌ شده‌ و ده‌ها دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، شماري‌ خودرو، انواع‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌ و چندين‌ انبار مهمات‌ نابود گرديد. شمار كشته، زخمي‌ و اسراي‌ دشمن‌ در اين‌ عمليات‌1500 نفر گزارش‌ شده‌ است.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عمليات: ظفر 1 (نامنظم)

زمان‌ اجرا: 27/6/1366

تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير) : 1500

مكان‌ اجرا: منطقه‌ عملياتي‌ دهوك‌ در استان‌ سليمانيه‌ عراق‌ - محور شمالي‌ جنگ‌

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزي‌ رمضان‌ و معارضان‌ كرد عراق‌

اهداف‌ عمليات: انهدام‌ مراكز نظامي‌ دشمن‌ در شهر كاني‌ماسي‌ از توابع‌ فرمانداري‌ عماديه‌ عراق‌



تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 7:47 | نويسنده : |

ماه محرّم 1342 که مصادف با خرداد بود فرا رسید. امام خمینی این فرصت را برای دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه غنیمت شمرد. روز عاشورا جمعیت صدهزار نفری در تهران با داشتن عکسهایی از امام به تظاهرات پرداختند و در مقابل کاخ مرمر (محل استقرار شاه) برای اوّلین بار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. روزهای بعد نیز در دانشگاه و بازار و مقابل سفارت انگلیس تظاهرات گسترده‏ای در حمایت از قیام امام برپا بود.

امام خمینی عصر عاشورای سال 1383 هجری قمری (13 خرداد 1342 شمسی) در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کرد. بخش عمده‏ای از سخنان امام در بیان نتایج زیانبار سلطنت دودمان پهلوی و افشای روابط پنهانی شاه و اسرائیل اختصاص داشت. در همین سخنرانی بود که امام خمینی با صدای بلند

خطاب به شاه فرمود:

آقا! من به شما نصیحت می‏کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‏کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‏کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند... اگر دیکته می‏دهند دستت و می‏گویند بخوان، در اطرافش فکر کن... نصیحت مرا بشنو... ربط مابین شاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت می‏گوید: از اسرائیل حرف نزنید... مگر شاهْ اسرائیلی است؟[1]



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:10 | نويسنده : |
امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها, روح الـلـه المـوسـوى الخمينـى پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء و اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت مردم وكسب مـعارف الهى كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـى مرحوم آيه الـله سيد مصطفى مـوسـوى از معاصريـن مرحـوم آيه الـلـه العظمـى ميرزاى شيـرازى (رض) که پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خمـيـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دينـى بـود. در حـالـيكه بيـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشت, طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئـيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خمـيـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراى اجراى حكـم الهى قصاص به تهران (دار الحكـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد
بديـن ترتبيب امام خـميـنى از اوان كـودكى با رنج يـتـيـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كـودكـى و نـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده التصانيف ) بوده است و همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـويى شجاع و حق‌جـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد .



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:8 | نويسنده : |

اسم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن ح

شناخت مختصرى از زندگانى امام مهدى (عج)

دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى، امام زمان - عجل الله تعالى فرجه - در نیمه شعبان سال 255 هجرى در شهر «سامرأ» دیده به جهان گشود. (1) او همنام پیامبر اسلام (م ح م د) و همكنیه آن حضرت (ابوالقاسم) است. (2) ولى پیشوایان معصوم از ذكر نام اصلى او نهى فرموده‏اند. (3)

از جمله القاب آن حضرت، حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان (4)، بقیة الله است (5) و مشهورترین آنها «مهدى» مى‏باشد. (6)

پدرش، پیشواى یازدهم حضرت امام حسن عسكرى - علیه السلام - و مادرش، بانوى گرامى «نرجس »است (7) كه بنام «ریحانه»، «سوسن» و «صقیل» نیز از او یاد شده است. (8) میزان فضیلت و معنویست نرجس خاتون تا آن حد، والا بود كه «حكیمه» خواهر امام هادى - علیه السلام - كه خود از بانوان عالیقدر خاندان امامت بود، او را سرآمد و سرور خاندان خویش، و خود را خدمتگزار او مى‏نامید. (9)

حضرت مهدى دو دوره غیبت داشت: یكى كوتاه مدّت (غیبت صغرى) و دیگرى دراز مدّت (غیبت كبرى). اولى، از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت خاصّه ادامه داشته و دومى، با پایان دوره نخست آغاز شد و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد كشید. (10)

تولد حضرت مهدى (ع) از دیدگاه علماى اهل سنت

چنانكه در صفحات آینده توضیح خواهیم داد، اعتقاد به موضوع مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، بلكه بر اساس روایات فراوانى كه از پیامبر اكرم (ص) رسیده، علماى اهل سنت نیز این موضوع را قبول دارند. منتها آنان نوعاً تولد حضرت مهدى را انكار مى‏كنند و مى‏گویند: شخصیتى كه پیامبر اسلام از قیام او (پس از غیبت) خبر داده، هنوز متولد نشده است و در آینده تولد خواهد یافت! (11)

با این حال تعداد قابل توجهى از مورخان و محدّثان اهل سنت، تولد آن حضرت را در كتب خود ذكر كرده و آن را یك واقعیت دانسته‏اند. بعضى از پژوهشگران بیش از صد نفر از آنان را معرفى كرده‏اند. (12)



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:4 | نويسنده : |
زندگی نامه علی اكبر (ع)

حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان،(1)سال43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

پدر گرامی اش امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است.(2)

او از طایفه خوش نام و شریف بنی هاشم بود . و به بزرگانی چون پیامبر اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع) و امام حسین (ع) نسبت دارد .

ابوالفرج اصفهانی از مغیره روایت كرد: روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت كیست؟ اطرافیان گفتند: جز تو كسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست.

بلكه سزاوارترین فرد برای خلافت، علی بن الحسین(ع)است كه جدّش رسول خدا(ص) می باشد و در وی شجاعت و دلیری بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و فخر و فخامت ثفیف تبلور یافته است. (3)



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 10:47 | نويسنده : |

روز هفتم خرداد، يادآور هفتم خرداد ماه 1359 شمسي است که اين روز اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد. به همين مناسبت اين روز، روز قانون و آغاز هفته مجلس مي‌باشد. انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در فاصله يکسال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت در اين انتخابات با شرکت حدود 11 ميليون نفر به نمايندگان خود رأي دادند. بدين ترتيب با برگزاري مرحله دوم و انتخابات مياندوره‌اي مجموعا 263 نماينده به مجلس راه يافتند. با انتخاب نمايندگان، اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در سالروز ولادت اميرالمؤمنين علي (ع) در سيزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در ميان شور و شوق عمومي وصف ناپذيري رسما افتتاح شد. امام خميني در پيام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: « شما دوستان محترم، نماينده ملتي هستيد که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهي اسلامي فکر نمي‌کند و انتخاب شما براي پياده نمودن عدالت اسلامي است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژيم شاهنشاهي از آن محروم بودند.» مجلس در نظام اسلامي جايگاه بسيار مهمي دارد چنانکه حضرت امام (ره) را «‌خانه ملت » و «‌در رأس همه امور »‌ مي‌دانستند. مجلس شوراي اسلامي وظيفه و اختيار تصويب قوانين و برنامه‌هاي مورد نياز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد. همچنين همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس برسد. در بعد نظارتي نيز مجلس اختيارات زيادي دارد از جمله رأي اعتماد به دولت، حق سؤال و استيضاح از اعضاي هيأت دولت و نيز تحقيق و تفحص از دستگاه‌هاي حکومتي از جمله مهمترين اين اختيارات است.



تاريخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:, | 13:41 | نويسنده : |

اسم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن حضرت زين العابدين و سجّاد است و مشهورترين كنية او ابامحمد وابوالحسن است. مدّت عمر آن بزرگوار مثل پدر بزرگوارش پنجاه و هفت سال است زيرا پانزدهم جمادي الاول سال سي و هشت از هجرت به دنيا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت اميرالمؤمنين (ع) است و تقريباً بيست و سه سال به پدر بزرگوار زندگي كرد. پس مدت امامت آن بزرگوار سي و چهار سال است.

حضرت سجّاد (ع) پدري چون حسين دارد و مادرش دختر يزدگرد پادشاه ايران است كه دست عنايت حق بطور خارق العاده اين دختر را به امام حسين مي رساند. شرافت اين زن آن است كه مادر نه نفر از ائمة طاهرين مي شود و چنانچه حسين (ع) اب الائمه است. اين زن نيز ام الائمه است. و اما از نظر فضايل انساني: امام سجّاد (ع) گرچه با اهل بيت عليهم السلام وجه اشتراك در همة فضايل دارند و هيچ فرقي ميان آنان از نظر صفات و فضايل انساني نيست، اما از نظر گفتار و كردار شباهت تامّي به جدشان اميرالمؤمنين عليه السلام دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 7:54 | نويسنده : |

حضرت عباس بن امير المومنين علي بن ابي طالب(ع)، مكنّي به "ابوالفضل" در چهارم شعبان سال 26 قمري و در ايام خلافت عثمان بن عفان، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.مادر گرامي اش حضرت فاطمه بنت حزام، معروف به "اُمّ البنين"، همسر مكرّمه امام علي بن ابي طالب(ع) است. حضرت علي(ع) از اين بانوي مكرّمه داراي چهار فرزند پسر به نام هاي: عباس، جعفر، عثمان و عبدالله شد و همگي آنان در روز عاشورا و در ياري برادر و امامشان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به دست سپاهيان يزيد بن معاويه به شهادت رسيدند.روايت شد كه اميرمومنان(ع) روزي به برادرش عقيل بن ابي طالب(ع) فرمود: تو به نَسَب هاي عرب دانا مي باشي، همسري برايم برگزين كه فرزنداني بياورد كه همگي دلير، قوي و رزمنده باشند.عقيل پس از تأمل در انساب عرب و زنان و بانوان شايسته، به برادرش اميرمومنان(ع) پيشنهاد كرد كه با فاطمه ام البنين دختر حزام كلبي ازدواج كند، زيرا از پدران وي، شجاع تر و دليرتر در ميان عرب ها كسي نمي شناسد.اميرمومنان(ع) نيز به توصيه برادرش عقيل با ام البنين(س) ازدواج كرد و از وي داراي چهار فرزند پسر رزمنده و دلير گرديد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 7:44 | نويسنده : |

با یاد خدای قدر
صدای قدم‌های ماهِ خوبی‌ها، دل خاکی‌ام را آگاه ساخته است که لحظه‌ی وداع نزدیک است.لحظه‌ی وداع با ماه مهدی، با شعبان، و من در آخرین روزهای این ماه به مناجات شعبانیه نشسته‌ام.

 

ماه رمضان می آید ....

- مى‏ دانى در این ماه میهمان چه كسى هستى؟ او كه معبود جهانیان است و عفوكننده گنهكاران. از او درخواست‏ سلامت روزه و شب زنده‏ داریت را بنما!
-در این ماه تلاش كن تا به خشنودى پروردگارت نزدیكتر و از خشم او دور شوى. از مهربانترین مهربانان توفیق خواندن آیاتش را طلب كن!
- براى تیزهوشى و بیداریت دعا كن و از هر چه در آن بى‏ خردى و اشتباه‏ است‏ بپرهیز. سهمت را از خیر و بركت این ماه افزونتر بخواه كه او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1394برچسب:, | 11:18 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |


آیت الله العظمی میرزای شیرازی (رحمت الله عليه)

نويسنده:سیّد محمد رضا حسینی

یکی از عالمان بزرگِ اسلامی ، آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی است . وی که به سببِ فتوایِ تاریخی تحریم تنباکو ، شهرتِ فراوانی یافته در واقع یکی از مراجع بزرگ تقلید است . او علاوه بر فقه و اصول از علوم عقلی نیز بهره وافر داشت و به سیر و سلوک اخلاقی نیزهمت گماشته بود . وی شخصیتی جامع و عالمی عامل و مرجعی وارسته و مطلق و دور اندیش بود ، اما از آنجا که رهبری یک نهضت بزرگ را عهده دار بود و حکم تاریخی تبناکو را صادر فرمود ، نام او و جنبش تحریم تنباکو چنان در هم آمیخته شد که هرگاه یاد یکی از آنها به میان می آید ، نام دیگری بی درنگ در خاطره ها نقش می بندد ، در حالیکه نهضت تنباکو یکی از جلوه های برکات وجودی او است . در این چندین دهه ای هم که گذشته کم تر به توان علمی ، دانش و تأثیر وی بر عالمان و اندیشمندان عصر خود و شاگردان پرداخته شده است . از این رو ما نیز به لحاظ مخاطبین این مجله به فرازی از زندگانی و حیات سیاسی او می پردازیم .



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 12:3 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

ولادت:1308-مشهد

تحصیلات:اجتهاد

برخى از فعالیتهاى شاخص شهید:
فعالیت موثر در بسیج علما و مراجع جهت آزادی حضرت امام از زندان در سال 1341
دستگیری در سال 1342 به دنبال مبارزات پیگیر در شروع نهضت اسلامی
امام جماعت مسجد موسی ابن جعفر (ع) از سوی امام خمینی (ره)
ممنوع المنبر شدن از سوی رژیم شاه به دنبال فعالیت های روشنگرانه در مسجد موسی ابن جعفر (ع)
زندانی شدن به مدت 61 روز به دنبال سخنرانی علیه رژیم اشغالگر قدس
دستگیری و انتقال به زندان قزل قلعه در پی صدور اعلامیه و مخالفت با سرمایه گذاری آمریکائیها در سال 1349

شهادت:20/3/1349 - زندان ساواک تهران

کلام شهید: به خدا قسم اگر مرا بکشید و خونم را به زمین بریزد هر قطر خون من نام مقدس خمینی را صدا خواهد زد .



تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 13:9 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

دانلود مقالات فرهنگی همکاران با موضوعات:(نماز و تعالی فرهنگی -سیده عالیه میری،ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت بنیان خانواده- آمنه اویسی،بررسي مباني حجاب و عفاف در قرآن-محمد حسین رمضانی و

ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت بنیان خانواده-مجتبی ملکیان)



تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 14:16 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

يكي‌ ديگر از عمليات‌هاي‌ نامنظم‌ در سال‌1366 كه‌ توسط‌ نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و با هدايت‌ و فرماندهي‌ قرارگاه‌ «رمضان» و همكاري‌ معارضان‌ كرد عراقي‌ به‌ اجرا درآمد، عمليات‌ «ظفر1» در منطقه‌ عملياتي‌ استان‌ «دهوك» و استان‌ «سليمانيه» كردستان‌ عراق‌ بود. اين‌ عمليات‌ در روز27 شهريور ماه‌1366 در گستره‌اي‌ به‌ وسعت‌30 كيلومتر مربع‌ و در عمق‌200 كيلومتري‌ خاك‌ عراق‌ انجام‌ شد.

نيروهاي‌ خودي‌ ضمن‌ انهدام‌ مراكز نظامي‌ دشمن، شهر «كاني‌ ماسي» از توابع‌ فرمانداري‌ «عماديه» را آزاد كرده‌ و60 پايگاه‌ حفاظتي‌ دشمن‌ در اطراف‌ اين‌ شهر و محور ارتباطي‌ «باتوفه» و «زاخو» را از ميان‌ بردند. همچنين‌ مراكز گردان‌ مستقر در منطقه‌ از تيپ‌ «بيگاره» ارتش‌ دشمن، پايگاه‌هاي‌ حفاظتي‌ دشمن‌ در منطقه‌ «گيله‌ زرده» سليمانيه‌ و مقر گردان‌19 خفيفه‌ متلاشي‌ شده‌ و ده‌ها دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، شماري‌ خودرو، انواع‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌ و چندين‌ انبار مهمات‌ نابود گرديد. شمار كشته، زخمي‌ و اسراي‌ دشمن‌ در اين‌ عمليات‌1500 نفر گزارش‌ شده‌ است.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عمليات: ظفر 1 (نامنظم)

زمان‌ اجرا: 27/6/1366

تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير) : 1500

مكان‌ اجرا: منطقه‌ عملياتي‌ دهوك‌ در استان‌ سليمانيه‌ عراق‌ - محور شمالي‌ جنگ‌

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزي‌ رمضان‌ و معارضان‌ كرد عراق‌

اهداف‌ عمليات: انهدام‌ مراكز نظامي‌ دشمن‌ در شهر كاني‌ماسي‌ از توابع‌ فرمانداري‌ عماديه‌ عراق‌



تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 7:47 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

ماه محرّم 1342 که مصادف با خرداد بود فرا رسید. امام خمینی این فرصت را برای دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه غنیمت شمرد. روز عاشورا جمعیت صدهزار نفری در تهران با داشتن عکسهایی از امام به تظاهرات پرداختند و در مقابل کاخ مرمر (محل استقرار شاه) برای اوّلین بار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. روزهای بعد نیز در دانشگاه و بازار و مقابل سفارت انگلیس تظاهرات گسترده‏ای در حمایت از قیام امام برپا بود.

امام خمینی عصر عاشورای سال 1383 هجری قمری (13 خرداد 1342 شمسی) در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کرد. بخش عمده‏ای از سخنان امام در بیان نتایج زیانبار سلطنت دودمان پهلوی و افشای روابط پنهانی شاه و اسرائیل اختصاص داشت. در همین سخنرانی بود که امام خمینی با صدای بلند

خطاب به شاه فرمود:

آقا! من به شما نصیحت می‏کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‏کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‏کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند... اگر دیکته می‏دهند دستت و می‏گویند بخوان، در اطرافش فکر کن... نصیحت مرا بشنو... ربط مابین شاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت می‏گوید: از اسرائیل حرف نزنید... مگر شاهْ اسرائیلی است؟[1]



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:10 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |
امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها, روح الـلـه المـوسـوى الخمينـى پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء و اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت مردم وكسب مـعارف الهى كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـى مرحوم آيه الـله سيد مصطفى مـوسـوى از معاصريـن مرحـوم آيه الـلـه العظمـى ميرزاى شيـرازى (رض) که پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خمـيـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دينـى بـود. در حـالـيكه بيـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشت, طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئـيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خمـيـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراى اجراى حكـم الهى قصاص به تهران (دار الحكـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد
بديـن ترتبيب امام خـميـنى از اوان كـودكى با رنج يـتـيـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كـودكـى و نـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده التصانيف ) بوده است و همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـويى شجاع و حق‌جـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد .



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:8 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

اسم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن ح

شناخت مختصرى از زندگانى امام مهدى (عج) 

دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى، امام زمان - عجل الله تعالى فرجه - در نیمه شعبان سال 255 هجرى در شهر «سامرأ» دیده به جهان گشود. (1) او همنام پیامبر اسلام (م ح م د) و همكنیه آن حضرت (ابوالقاسم) است. (2) ولى پیشوایان معصوم از ذكر نام اصلى او نهى فرموده‏اند. (3)

از جمله القاب آن حضرت، حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان (4)، بقیة الله است (5) و مشهورترین آنها «مهدى» مى‏باشد. (6)

پدرش، پیشواى یازدهم حضرت امام حسن عسكرى - علیه السلام - و مادرش، بانوى گرامى «نرجس »است (7) كه بنام «ریحانه»، «سوسن» و «صقیل» نیز از او یاد شده است. (8) میزان فضیلت و معنویست نرجس خاتون تا آن حد، والا بود كه «حكیمه» خواهر امام هادى - علیه السلام - كه خود از بانوان عالیقدر خاندان امامت بود، او را سرآمد و سرور خاندان خویش، و خود را خدمتگزار او مى‏نامید. (9)

حضرت مهدى دو دوره غیبت داشت: یكى كوتاه مدّت (غیبت صغرى) و دیگرى دراز مدّت (غیبت كبرى). اولى، از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت خاصّه ادامه داشته و دومى، با پایان دوره نخست آغاز شد و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد كشید. (10)

تولد حضرت مهدى (ع) از دیدگاه علماى اهل سنت

چنانكه در صفحات آینده توضیح خواهیم داد، اعتقاد به موضوع مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، بلكه بر اساس روایات فراوانى كه از پیامبر اكرم (ص) رسیده، علماى اهل سنت نیز این موضوع را قبول دارند. منتها آنان نوعاً تولد حضرت مهدى را انكار مى‏كنند و مى‏گویند: شخصیتى كه پیامبر اسلام از قیام او (پس از غیبت) خبر داده، هنوز متولد نشده است و در آینده تولد خواهد یافت! (11)

با این حال تعداد قابل توجهى از مورخان و محدّثان اهل سنت، تولد آن حضرت را در كتب خود ذكر كرده و آن را یك واقعیت دانسته‏اند. بعضى از پژوهشگران بیش از صد نفر از آنان را معرفى كرده‏اند. (12)



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 12:4 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |
زندگی نامه علی اكبر (ع)

حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان،(1)سال43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

پدر گرامی اش امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است.(2)

او از طایفه خوش نام و شریف بنی هاشم بود . و به بزرگانی چون پیامبر اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع) و امام حسین (ع) نسبت دارد .

ابوالفرج اصفهانی از مغیره روایت كرد: روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت كیست؟ اطرافیان گفتند: جز تو كسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست.

بلكه سزاوارترین فرد برای خلافت، علی بن الحسین(ع)است كه جدّش رسول خدا(ص) می باشد و در وی شجاعت و دلیری بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و فخر و فخامت ثفیف تبلور یافته   است. (3)

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 10:47 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

روز هفتم خرداد، يادآور هفتم خرداد ماه 1359 شمسي است که اين روز اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد. به همين مناسبت اين روز، روز قانون و آغاز هفته مجلس مي‌باشد. انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در فاصله يکسال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت در اين انتخابات با شرکت حدود 11 ميليون نفر به نمايندگان خود رأي دادند. بدين ترتيب با برگزاري مرحله دوم و انتخابات مياندوره‌اي مجموعا 263 نماينده به مجلس راه يافتند. با انتخاب نمايندگان، اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در سالروز ولادت اميرالمؤمنين علي (ع) در سيزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در ميان شور و شوق عمومي وصف ناپذيري رسما افتتاح شد. امام خميني در پيام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: « شما دوستان محترم، نماينده ملتي هستيد که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهي اسلامي فکر نمي‌کند و انتخاب شما براي پياده نمودن عدالت اسلامي است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژيم شاهنشاهي از آن محروم بودند.» مجلس در نظام اسلامي جايگاه بسيار مهمي دارد چنانکه حضرت امام (ره) را «‌خانه ملت » و «‌در رأس همه امور »‌ مي‌دانستند. مجلس شوراي اسلامي وظيفه و اختيار تصويب قوانين و برنامه‌هاي مورد نياز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد. همچنين همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس برسد. در بعد نظارتي نيز مجلس اختيارات زيادي دارد از جمله رأي اعتماد به دولت، حق سؤال و استيضاح از اعضاي هيأت دولت و نيز تحقيق و تفحص از دستگاه‌هاي حکومتي از جمله مهمترين اين اختيارات است.



تاريخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:, | 13:41 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

اسم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن حضرت زين العابدين و سجّاد است و مشهورترين كنية او ابامحمد وابوالحسن است. مدّت عمر آن بزرگوار مثل پدر بزرگوارش پنجاه و هفت سال است زيرا پانزدهم جمادي الاول سال سي و هشت از هجرت به دنيا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت اميرالمؤمنين (ع) است و تقريباً بيست و سه سال به پدر بزرگوار زندگي كرد. پس مدت امامت آن بزرگوار سي و چهار سال است.

حضرت سجّاد (ع) پدري چون حسين دارد و مادرش دختر يزدگرد پادشاه ايران است كه دست عنايت حق بطور خارق العاده اين دختر را به امام حسين مي رساند. شرافت اين زن آن است كه مادر نه نفر از ائمة طاهرين مي شود و چنانچه حسين (ع) اب الائمه است. اين زن نيز ام الائمه است. و اما از نظر فضايل انساني: امام سجّاد (ع) گرچه با اهل بيت عليهم السلام وجه اشتراك در همة فضايل دارند و هيچ فرقي ميان آنان از نظر صفات و فضايل انساني نيست، اما از نظر گفتار و كردار شباهت تامّي به جدشان اميرالمؤمنين عليه السلام دارد. 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 7:54 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |

حضرت عباس بن امير المومنين علي بن ابي طالب(ع)، مكنّي به "ابوالفضل" در چهارم شعبان سال 26 قمري و در ايام خلافت عثمان بن عفان، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.مادر گرامي اش حضرت فاطمه بنت حزام، معروف به "اُمّ البنين"، همسر مكرّمه امام علي بن ابي طالب(ع) است. حضرت علي(ع) از اين بانوي مكرّمه داراي چهار فرزند پسر به نام هاي: عباس، جعفر، عثمان و عبدالله شد و همگي آنان در روز عاشورا و در ياري برادر و امامشان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به دست سپاهيان يزيد بن معاويه به شهادت رسيدند.روايت شد كه اميرمومنان(ع) روزي به برادرش عقيل بن ابي طالب(ع) فرمود: تو به نَسَب هاي عرب دانا مي باشي، همسري برايم برگزين كه فرزنداني بياورد كه همگي دلير، قوي و رزمنده باشند.عقيل پس از تأمل در انساب عرب و زنان و بانوان شايسته، به برادرش اميرمومنان(ع) پيشنهاد كرد كه با فاطمه ام البنين دختر حزام كلبي ازدواج كند، زيرا از پدران وي، شجاع تر و دليرتر در ميان عرب ها كسي نمي شناسد.اميرمومنان(ع) نيز به توصيه برادرش عقيل با ام البنين(س) ازدواج كرد و از وي داراي چهار فرزند پسر رزمنده و دلير گرديد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 7:44 | نويسنده : محمد کرامتی نژاد |