در مورد مسلمانان در حفاظت و صرفهجویی در صرف این ماده با ارزش نیاز به ایجاد فرهنگ جدیدی نیست چرا كه رعایت همه این موارد در تعالیم مقدس اسلامی گنجانده شده است و آنان موظف به اجرای آنها میباشند. در آموزههای زندگیساز اسلام، اسراف كلاً ممنوع است و این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرا میگیرد یعنی همه مردم در تمام شئون و در هر زمان و مكان موظفند اصل عدم اسراف را رعایت كنند. نعمتهای الهی امانتهایی هستند كه خداوند برای رشد و تعالی انسانها در اختیار آنها نهاده است پس بهرهبرداری از نعمتها باید همسو با اوامر الهی و در جهت سعادت جاودانی انسان باشد. پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: «در مصرف آب باید صرفهجویی كرد حتی اگر به وفور یافت شود چرا كه حیوانات نیز حق استفاده از این آب را دارند». درسی كه از فرمایش آن حضرت میتوان گرفت این است كه انسانها باید از نیازهای آبی دیگر مصرفكنندگان آگاه باشد و این باور، یعنی همان توسعه پایدار. برای نیل به این هدف باید پایگاههای ارتقاء آگاهی عمومی تشكیل شوند و باورها و ارزشهای دینی مصرفكنندگان مسلمان را متوجه این مطلب مهم سازند.
عنوان مقاله : تکریم ارباب رجوع و محرومان از دیدگاه قرآن و اسلام
بحث تکریم وجلب رضایت ارباب رجوع از مباحث بسیار مهم در سازمانها و ادارات می باشد و اگر ارباب رجوع به ادارات از محرومان جامعه باشد، اهمیت موضوع بیشتر مشخص می شود .تکریم وگرامی داشتن مردم درتمامی ادیان وفرهنگها جایگاه والایی دارد ودر اسلام نیز برآن تأکید ویژه ای شده است. برای یک کارمند یا مدیر مسلمان تکریم به ارباب رجوع نه بخاطر دستورالعمل و بخشنامه، بلکه به عنوان یک وظیفه انسانی و دینی تلقی می شود و باعث خشنودی خداوند خواهد شد.
در تکریم ارباب رجوع، پایبندی به اخلاق اسلامی، متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی، خلوص نیت در انجام وظیفه، خوش رفتاری با ارباب رجوع، داشتن صبر و بردباری، برخورد توأم با تواضع و احترام با ارباب رجوع، مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع، برخورداری از توانمندی و تخصص،رعایت عدل و انصاف، داشتن نظم و انضباط کاری، برنامه ریزی در کارها ورعایت اولویتها باید مورد توجه قرار گیرد و در قرآن و احادیث مختلف بسیاری نیز بر آن تأکید شده است.
عنوان مقاله : تکریم ارباب رجوع و محرومان از دیدگاه قرآن و اسلام
بحث تکریم وجلب رضایت ارباب رجوع از مباحث بسیار مهم در سازمانها و ادارات می باشد و اگر ارباب رجوع به ادارات از محرومان جامعه باشد، اهمیت موضوع بیشتر مشخص می شود .تکریم وگرامی داشتن مردم درتمامی ادیان وفرهنگها جایگاه والایی دارد ودر اسلام نیز برآن تأکید ویژه ای شده است. برای یک کارمند یا مدیر مسلمان تکریم به ارباب رجوع نه بخاطر دستورالعمل و بخشنامه، بلکه به عنوان یک وظیفه انسانی و دینی تلقی می شود و باعث خشنودی خداوند خواهد شد.
در تکریم ارباب رجوع، پایبندی به اخلاق اسلامی، متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی، خلوص نیت در انجام وظیفه، خوش رفتاری با ارباب رجوع، داشتن صبر و بردباری، برخورد توأم با تواضع و احترام با ارباب رجوع، مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع، برخورداری از توانمندی و تخصص،رعایت عدل و انصاف، داشتن نظم و انضباط کاری، برنامه ریزی در کارها ورعایت اولویتها باید مورد توجه قرار گیرد و در قرآن و احادیث مختلف بسیاری نیز بر آن تأکید شده است.
آمار
وب سایت:
بازدید دیروز : 223
بازدید هفته : 357
بازدید ماه : 2342
بازدید کل : 72694
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1